Sidor

fredag 31 maj 2013

En donation för livet


Njurar, lungor, hjärta, lever. Allt måste fungera för att vi ska må bra.

Man måste ta hand om sig själv, äta rätt och motionera. Åldern har givetvis en stor inverkan på hur våra organ fungerar, därför är det extra svårt när en ung människa drabbas av att ett eller flera organ sviktar.

När vi hör talas om att en människa drabbats av att något organ slutat fungera så är vår reaktion "men usch så hemskt". Medlidande och sympatier infinner sig genast för den drabbade och dennes nära. Men där tar det slut. Att tänka tanken donation verkar vara väldigt avlägset för oss. Ändå skulle vi kräva av sjukvården att bli hjälpta om vi själva personligen skulle bli drabbade. Många tänker nu att sjukvården har resurser för att ta hand om detta och att man kan få hjälp på sjukhus till en ny njure eller dialys behandling. Men faktum är att väntetiden på en ny njure inte sällan idag uppgår till ca två års om man inte själv har någon nära som kan tänkas donera. Återstår dialysbehandling.

Njurarna renar vår kropp från gifter varje dag, vi tänker aldrig på detta, det bara fungerar. Vi behöver inte tänka på vad vi stoppar i oss så länge njurarna fungerar.

Jag har själv en syster som för några månader sedan blev så sjuk att vi inte visste om hon skulle överleva. Hjärtsvikt, högt blodtryck, vatten lungorna och njurarna slutade fungera.

Det var svårt att ta in allt detta och läkarna vet inte vad som orsakade detta.

Efter månader på sjukhus och medicinering så är hon på bättringsväg men hennes njurar har endast en kapacitet på några procent, vilket gör att hon går på dialys flera gånger i veckan.

När hon efter en behandling i julas berättade att läkarna sagt att hon måste få en ny njure så fanns det aldrig någon tveksamhet hos mig. Jag anmälde mig direkt och har nu börjat ta prover och genomgå tester. För även om man vill donera är det ju inte säkert att man får bli donator. Man måste klara en mängd tester och prover för att bli godkänd.

Jag har två av något som jag egentligen bara behöver en av för att överleva.
Därför väljer jag att donera ”livet” till min syster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar